Kategorier
Okategoriserade

VD-rekrytering – vanliga frågor 

Hur lyckas man hitta en ny VD till ett företag? Alla som någon gång har befunnit sig i en rekryteringsprocess vet att det handlar om ett heltidsarbete. Oavsett vilken typ av tjänst som ska tillsättas så handlar det om tusentals ansökningar, en massa intervjuer och en massa åtgång av värdefull tid. 

Misstag och felrekryteringar blir dessutom ytterst kostsamma. Anställer man fel person så kan den kultur man byggt upp inom företaget raseras och det kan ta år att reparera. Dessutom handlar det också ofta om ekonomiska smällar: personen i fråga ska lösas ut – och allt ska börja från noll igen. Ju högre upp man kommer, desto viktigare blir det att rekryteringen sker utan misstag och att rätt person anställs. 

Här nedan ska vi börja från toppen. Hur går egentligen en VD-rekrytering till? Vi ska försöka ge information om detta och göra det genom att svara på några vanliga frågor – som ser ut enligt följande: 

Sköter man en VD-rekrytering på egen hand? 

Normalt sett så tar man in extern hjälp och anlitar en specialist på rekrytering till tjänster på en högre nivå. Dessa företag har ofta byggt upp ett stort kontaktnät som gör att man har lättare att hitta rätt kompetens. 

Hur många ansökningar kommer in? 

Det talande för en VD-rekrytering är att det inte kommer in ansökningar. Processen sker baklänges: företaget inom rekrytering tar kontakt med de personer man anser passa för tjänsten. Det kallas för headhunting och allt sker med största diskretion då dessa personer ofta är anställda och jobbar på andra företag. Intervjuerna sker i hemlighet och hittar man rätt person så tar man även hänsyn till exempelvis uppsägningstid och karantän. Detta innebär att man också kan presentera en interimslösning i form av en erfaren person som kan hoppa in under en begränsad tid. I vissa fall kan en VD-rekrytering även ske internt hos ett företag. Den bästa kandidaten kan redan ha en fast anställning, men sitta i fel roll.